Televízie, prichádzajú každý rok rôznymi formátmi, teda reláciami, ktoré nasadzujú do televízneho vysielania. Každý mediálny obsah, ktorý odvysielajú, nejako ovplyvní človeka, no zároveň ho môže mediálne vychovávať. Sezóny v televízií poznáme štyri a sú nimi jarná, letná, jesenná a zimná. V každej z nich televízia nasadí buď niečo nové, alebo pokračovanie úspešnej show. Buď sa daná relácia uchytí, ale sa z nej stane úplný „prepadák“.
Teraz si poďme zobrať na paškál verejnoprávnu RTVS a iné komerčné stanice. Prvý príklad ktorý vypichnem je Zem spieva, a tá bola vysielaná vo verejnoprávnej televízií minulý rok. Na tohtoročnú jar sa vrátila na obrazovky druhá séria úspešného projektu. Keď to porovnám s minulo-ročnou prvou sériou, Zem spieva 2 nedosahovala také počty sledovanosti, ako by verejnoprávna televízia chcela. Je možné, že ľudia, ktorý mediálne obsahy sledujú, čakali niečo viac a nedočkali sa. Čo sa týka prvej série, tá dosahovala slušnú sledovanosť a stala sa stálicou na mediálnom trhu. Diváka zaujalo najmä to, že televízia poukazuje na dodržiavanie tradícií, ktoré sa po Slovensku tradujú. Výchovná funkcia tu splnená teda bola, lebo reláciu sledovali aj maloletí či mladiství diváci, ktorí sú vo fáze vývoja a sledovaním takýchto relácií sa mediálne vzdelávajú. Úspešnosť projektu pokračovala a Šou Zem spieva získala ocenenie za najlepší pôvodný televízny projekt strednej a východnej Európy. Cenu dostala v súťaži Pitch&Play Live na medzinárodnom festivale NATPE v Budapešti v kategórii non-scripted formátov. Každá relácia odvysielaná na RTVS má svoju výpovednú hodnotu, niektorá sa udrží a pokračuje ako Zem spieva a iná skončí. Napríklad Pošta pre teba si roky držala miesto v televízií ale diváka prestala baviť, lebo nebol videný žiadny posun vpred, jednoducho chýbal nápad alebo myšlienka, ktorá by diváka presvedčila. Výchovná funkcia spočívala v emóciách účinkujúcich a v ich zažitých životných príbehoch. Určite sa mnoho divákov inšpirovalo, no zase ďalší si povedali, že by nechceli takto dopadnúť. Každý projekt zapôsobí na diváka individuálne a zoberie si z neho ponaučenie.
Komerčné stanice sa od verejnoprávnej televízie odlišujú tým, že v tvorbe majú voľnejšiu ruku a ponúkajú ľuďom viacej mediálnych obsahov ale najmä na nich vplývajú oveľa viac a dokonca ich vedia ovládnuť. Je to najmä z toho dôvodu, že každú stanicu vlastnia politici alebo podnikatelia a potom je vidieť, na akú stranu vplyvu sú naklonené. Všímam si, že ak nastane nová televízna sezóna, tak komerčné kanály prídu s niečím novým, čo tu doteraz nebolo alebo často preberajú zahraničné formáty, ktoré zožali veľký úspech. Niekedy sa avšak stáva, že formáty, ktoré vysiela televízia sa vyformujú , ľudsky povedané na odpad či „prepadák“. Príkladom je Take me out, ktorú vysielala televízia JOJ minulý rok na jeseň. Mal som možnosť uvidieť jeden diel a povedal som si, že nebudem pozerať niečo takéto. Hlavnou témou bola primitívna zábava a nie moc múdre účinkujúce a divákom začala relácia prekážať tak, až začali posielať sťažnosti rade pre vysielanie a retransmisiu a tá sa má predmetnými žiadosťami zaoberať. Každý, kto má laický rozum, pochopí, že toto nie je relácia ktorá by bola vhodná do televízie. Situácia sa vygradovala tým, že reláciu stiahla z vysielania a nevedno kedy bude znova odvysielaná. Každé médium nás vzdeláva, no pochopil som, čo nemám pozerať a odmietam podporovať tvorbu takéhoto typu. Niektoré relácie pôsobia na ľudí prijemné. Kultový seriál Panelák mal až 16 sérií a vysielal sa nepretržite od roku 2008. V roku 2015 sa stala neočakávaná situácia. Televízia JOJ mu dala stopku, pretože chcela dať väčší priestor novým projektom. Minulý rok sa vrátil na televízne obrazovky v rámci 15. výročia. Diváci mu odoslali jasnú odozvu a jeden čas bol jednotka sledovanosti a dokonca pokoril Chartshow v televízií Markíza. Jednoducho nastal jeho veľký comeback , pretože po dvoch rokoch sa vrátil na obrazovky, no vysielala sa len jedna séria. Ľudia boli radi z návratu, pretože ja aj moji rovesníci sme Panelák pozerali, keď sme dospievali a v každom z nás zanechal stopu. V škole sme koľkokrát rozoberali, čo sa v poslednom diely stalo. Herecké obsadenie sa taktiež stalo veľmi obľúbeným a diváci ho milovali.
Televízia Markíza je veľmi úspešná a v posledných týždňoch je podľa dostupných výskumov najsledovanejšou televíziou. Najviac jej k tomu dopomohla nová séria speváckej šou Superstar. Diváci privítali návrat, pretože spevácka šou je tu od nepamäti. Prvá televízia, ktorá ju začala vysielať, bola Slovenská televízia a potom ju odkúpila komerčná Markíza. Jej funkcia spočíva v zábave a napätí, pretože šou začína kastingmi, kde postupujú tí, ktorí majú potenciál v spievaní ale vždy sa nájdu aj ľudia hodní hviezdnej roty. Hviezdna rota už nie je do Superstar zaradená ale v minulých sériách sa do nej dostávali ľudia, ktorí nemali hudobný sluch a ich spev sa nedal považovať za potenciál. Často sa objavili takí, ktorí zmenili slová piesne a vzniklo niečo úplne iné, no ľudia to považovali za zábavu, i keď to bolo cez hranicu medzi zábavou a trápnosťou. Superstar sa stále darí, aj keď je vysielaná s časovými odstupmi. Súťažiaci, ktorí vedia spievať sa dostanú cez kastingy a postupne ich porota zložená zo spevákov vyhadzuje a udržia sa tí najlepší. Všímam si, že je to často krát len o sympatiách ale vždy celú súťaž vyhrá úplne výnimočný spevák. Po súťaži, či víťaz alebo vypadnutí speváci sa uchytia v speváckej brandži a sú úspešní Superstar nevychováva nielen divákov ale i účinkujúcich.
Televízia Markíza ponúka aj iné relácie, ktoré sa mi úplne nepozdávajú. Príkladom je o 10 rokov mladší, kde ľudí, ktorí boli zničení životom najmä po kozmetickej stránke, tak ich omladzujú, aby vyzerali atraktívnejšie. Na tom by nebolo nič zlé, keby ich nedali do výkladu v nákupnom centre a ľudia im typujú vek. Často sa to nezaobíde bez hrubých urážok na osoby tých, ktorí sa menia. Prístup sa mi nepáči preto, lebo sa to vysiela a sledujú to rôzne vekové kategórie a týmto sa dokážu naučiť veľmi zlé veci, najmä deti ako napríklad ponižovanie ľudí. Reláciu sleduje mnoho ľudí a drží si stabilné miesto na trhu a som zvedavý, kedy si diváci uvedomia, že takýto typ relácie nie je vhodný alebo budú žiadať aby ju televízia zmenila od základov.
Vidím, že verejnoprávna televízia ale aj komerčná má svoje pre proti. Každá sa snaží vychytať svoje muchy a snaží sa zlepšovať. Je to výzva pre oba typy televízie, pretože sa snažia dosiahnuť čo najväčšiu sledovanosť a svojím spôsobom vzdelávať ľudí.
Teraz si poďme zobrať na paškál verejnoprávnu RTVS a iné komerčné stanice. Prvý príklad ktorý vypichnem je Zem spieva, a tá bola vysielaná vo verejnoprávnej televízií minulý rok. Na tohtoročnú jar sa vrátila na obrazovky druhá séria úspešného projektu. Keď to porovnám s minulo-ročnou prvou sériou, Zem spieva 2 nedosahovala také počty sledovanosti, ako by verejnoprávna televízia chcela. Je možné, že ľudia, ktorý mediálne obsahy sledujú, čakali niečo viac a nedočkali sa. Čo sa týka prvej série, tá dosahovala slušnú sledovanosť a stala sa stálicou na mediálnom trhu. Diváka zaujalo najmä to, že televízia poukazuje na dodržiavanie tradícií, ktoré sa po Slovensku tradujú. Výchovná funkcia tu splnená teda bola, lebo reláciu sledovali aj maloletí či mladiství diváci, ktorí sú vo fáze vývoja a sledovaním takýchto relácií sa mediálne vzdelávajú. Úspešnosť projektu pokračovala a Šou Zem spieva získala ocenenie za najlepší pôvodný televízny projekt strednej a východnej Európy. Cenu dostala v súťaži Pitch&Play Live na medzinárodnom festivale NATPE v Budapešti v kategórii non-scripted formátov. Každá relácia odvysielaná na RTVS má svoju výpovednú hodnotu, niektorá sa udrží a pokračuje ako Zem spieva a iná skončí. Napríklad Pošta pre teba si roky držala miesto v televízií ale diváka prestala baviť, lebo nebol videný žiadny posun vpred, jednoducho chýbal nápad alebo myšlienka, ktorá by diváka presvedčila. Výchovná funkcia spočívala v emóciách účinkujúcich a v ich zažitých životných príbehoch. Určite sa mnoho divákov inšpirovalo, no zase ďalší si povedali, že by nechceli takto dopadnúť. Každý projekt zapôsobí na diváka individuálne a zoberie si z neho ponaučenie.
Komerčné stanice sa od verejnoprávnej televízie odlišujú tým, že v tvorbe majú voľnejšiu ruku a ponúkajú ľuďom viacej mediálnych obsahov ale najmä na nich vplývajú oveľa viac a dokonca ich vedia ovládnuť. Je to najmä z toho dôvodu, že každú stanicu vlastnia politici alebo podnikatelia a potom je vidieť, na akú stranu vplyvu sú naklonené. Všímam si, že ak nastane nová televízna sezóna, tak komerčné kanály prídu s niečím novým, čo tu doteraz nebolo alebo často preberajú zahraničné formáty, ktoré zožali veľký úspech. Niekedy sa avšak stáva, že formáty, ktoré vysiela televízia sa vyformujú , ľudsky povedané na odpad či „prepadák“. Príkladom je Take me out, ktorú vysielala televízia JOJ minulý rok na jeseň. Mal som možnosť uvidieť jeden diel a povedal som si, že nebudem pozerať niečo takéto. Hlavnou témou bola primitívna zábava a nie moc múdre účinkujúce a divákom začala relácia prekážať tak, až začali posielať sťažnosti rade pre vysielanie a retransmisiu a tá sa má predmetnými žiadosťami zaoberať. Každý, kto má laický rozum, pochopí, že toto nie je relácia ktorá by bola vhodná do televízie. Situácia sa vygradovala tým, že reláciu stiahla z vysielania a nevedno kedy bude znova odvysielaná. Každé médium nás vzdeláva, no pochopil som, čo nemám pozerať a odmietam podporovať tvorbu takéhoto typu. Niektoré relácie pôsobia na ľudí prijemné. Kultový seriál Panelák mal až 16 sérií a vysielal sa nepretržite od roku 2008. V roku 2015 sa stala neočakávaná situácia. Televízia JOJ mu dala stopku, pretože chcela dať väčší priestor novým projektom. Minulý rok sa vrátil na televízne obrazovky v rámci 15. výročia. Diváci mu odoslali jasnú odozvu a jeden čas bol jednotka sledovanosti a dokonca pokoril Chartshow v televízií Markíza. Jednoducho nastal jeho veľký comeback , pretože po dvoch rokoch sa vrátil na obrazovky, no vysielala sa len jedna séria. Ľudia boli radi z návratu, pretože ja aj moji rovesníci sme Panelák pozerali, keď sme dospievali a v každom z nás zanechal stopu. V škole sme koľkokrát rozoberali, čo sa v poslednom diely stalo. Herecké obsadenie sa taktiež stalo veľmi obľúbeným a diváci ho milovali.
Televízia Markíza je veľmi úspešná a v posledných týždňoch je podľa dostupných výskumov najsledovanejšou televíziou. Najviac jej k tomu dopomohla nová séria speváckej šou Superstar. Diváci privítali návrat, pretože spevácka šou je tu od nepamäti. Prvá televízia, ktorá ju začala vysielať, bola Slovenská televízia a potom ju odkúpila komerčná Markíza. Jej funkcia spočíva v zábave a napätí, pretože šou začína kastingmi, kde postupujú tí, ktorí majú potenciál v spievaní ale vždy sa nájdu aj ľudia hodní hviezdnej roty. Hviezdna rota už nie je do Superstar zaradená ale v minulých sériách sa do nej dostávali ľudia, ktorí nemali hudobný sluch a ich spev sa nedal považovať za potenciál. Často sa objavili takí, ktorí zmenili slová piesne a vzniklo niečo úplne iné, no ľudia to považovali za zábavu, i keď to bolo cez hranicu medzi zábavou a trápnosťou. Superstar sa stále darí, aj keď je vysielaná s časovými odstupmi. Súťažiaci, ktorí vedia spievať sa dostanú cez kastingy a postupne ich porota zložená zo spevákov vyhadzuje a udržia sa tí najlepší. Všímam si, že je to často krát len o sympatiách ale vždy celú súťaž vyhrá úplne výnimočný spevák. Po súťaži, či víťaz alebo vypadnutí speváci sa uchytia v speváckej brandži a sú úspešní Superstar nevychováva nielen divákov ale i účinkujúcich.
Televízia Markíza ponúka aj iné relácie, ktoré sa mi úplne nepozdávajú. Príkladom je o 10 rokov mladší, kde ľudí, ktorí boli zničení životom najmä po kozmetickej stránke, tak ich omladzujú, aby vyzerali atraktívnejšie. Na tom by nebolo nič zlé, keby ich nedali do výkladu v nákupnom centre a ľudia im typujú vek. Často sa to nezaobíde bez hrubých urážok na osoby tých, ktorí sa menia. Prístup sa mi nepáči preto, lebo sa to vysiela a sledujú to rôzne vekové kategórie a týmto sa dokážu naučiť veľmi zlé veci, najmä deti ako napríklad ponižovanie ľudí. Reláciu sleduje mnoho ľudí a drží si stabilné miesto na trhu a som zvedavý, kedy si diváci uvedomia, že takýto typ relácie nie je vhodný alebo budú žiadať aby ju televízia zmenila od základov.
Vidím, že verejnoprávna televízia ale aj komerčná má svoje pre proti. Každá sa snaží vychytať svoje muchy a snaží sa zlepšovať. Je to výzva pre oba typy televízie, pretože sa snažia dosiahnuť čo najväčšiu sledovanosť a svojím spôsobom vzdelávať ľudí.
Komentáre
Zverejnenie komentára